maandag 28 september 2015

Super lune de sang

Ook hier was de bloedmaan goed te zien! Un évènement rémarquable! Men spreekt hier ook wel van la lune cuivrée en koper vond ik een passender woord voor de kleur van deze maan.
We hadden de wekker op 4.45 uur gezet maar om 2 uur was ik wakker en ging toch alvast even kijken. Ik zag daar een maan, zo helder, zo onwerkelijk groot en die bovendien zoveel licht gaf dat ik hem voor de zon aanzag! Ik kroop weer slaperig terug in bed en bedacht me toen dat ik de zon natuurlijk niet gezien kon hebben. Het volgende bewuste moment was toen de wekker ging...
De eerste blik uit het raam vond ik echt spannend! Een soort van kinder-sinterklaasgevoel kwam over me, zullen we ze zien? Die pieten en dat paard op het dak...
Omdat we hier op het platteland geen 'vals' licht hebben, zagen we alle sterren rondom die mooie maan prachtig schijnen. Sprookjesachtig. Natuurlijk wél een foto genomen, gestommel door het donker om het statief goed op te stellen... Daarna nestelden we ons weer onder het dekbed met - door de open ramen - vol zicht op de maan. Een koud vlaagje wind kwam af en toe over onze gezichten gegleden en zo hebben we een tijdlang liggen kijken naar de veranderingen die zich langzaam voltrokken. Een mooie, verstilde nacht. De maan deed me vooral denken aan een groot poffertje!
Enfin, we zijn weer in slaap gevallen en het volgende moment was er al een groot wit licht veroverd op de maan... 
La presse Galactique schreef er over: deze eclips gaat over de as Ram-Weegschaal en is een as die over relaties gaat. Hij laat het licht schijnen op het vraagstuk: hoe verhoud het ik zich tot het ons, het individuele tot het collectieve? 
Uitgewerkt in interessante concrete vragen zoals: 
- Hoe zet je jezelf op de kaart zonder dat het ten koste gaat van anderen? 
Comment parvenir à s'affirmer tout en prenant l'autre en considération?
- Hoe verleid, behaag en doe je anderen plezier zonder je eigen behoeften te vergeten?
Comment réussir à séduire, à plaire, à contenter l'autre sans oublier, sans renier ses besoins?
- Hoe vind je de moed én handigheid om door beproevingen te gaan en dat je toch het goede blijft doen en in rechtvaardigheid blijft handelen?
Comment faire preuve de courage et d'audace tout en se montrant juste, équitable, diplomate?



En nog meer mooie vragen maar die zijn voor een volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten