woensdag 18 februari 2015

Le début...

De zon wint steeds meer aan kracht en vanmiddag togen we voor het  eerst naar buiten voor tuinwerk! De geraniumbakken heb ik leeggegooid op de composthoop en daarna goed schoongemaakt met groene zeep. Ze staan nu te drogen. Wel binnen zetten straks want wellicht komt er vannacht weer nachtvorst en dan springen ze, zo volgezogen als ze zijn met water. Daarna heb ik de vlinderstruiken gesnoeid, ze staan er weer fris en fruitig bij! Kom maar op met al die nieuwe uitlopers! De rozen zijn al een stap verder en hebben allerlei nieuwe rode plukjes... dus al volop aan het uitlopen maar die snoei ik pas in maart. Jut klom naast me traag een boom in om eens polshoogte te nemen bij de vogelhuisjes, of er al voor haar aantrekkelijke activiteiten waren. Nee, nog niets te horen, dus afgemarcheerd maar weer (ook traag), de mand bij de kachel weer in! Ik ruimde nog wat afgewaaide takken - groot en fijn - van de berk op en daarbij kwam ons eerste jaar hier in mijn herinnering. Dat magische eerste jaar dat alles nieuw is, in huis, tuin en omgeving... Onze jongste dochter hielp ons toen in februari met tuinwerk en maakte van al die fijne berketakjes handzame bosjes voor in de open haard. Het waren er een heleboel en allemaal met netjes met een touwtje erom... hoe lief en romantisch! We hebben er lang plezier van gehad.
Ik koester nu hoe intens en vol genot ik dat eerste jaar beleefde, nog niet behept met de hoeveelheid tuintaken die ik nu in februari - zo aan het begin van het seizoen - al weer voor me zie opdoemen. Stem: "Hoezo leuk takjes rapen en binden... er staan veertig struiken die uitgedund moeten worden, begin daar eens aan..." Ach die stem kan ik wel uitzetten, maar dat onbevangen gevoel terugkrijgen en alleen maar genieten van een grote tuin helaas niet meer. Toch deed ik op mijn manier mijn best, maakte op mijn dooie gemakje de snoeischaren schoon en putte me zo'n eerste middag niet gelijk uit. Dat is bijzonder voor mij, dat was toch genieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten