woensdag 11 juni 2014

Les artistes...

Sinds afgelopen zondag hebben we voor de vijfde keer (sinds we bestaan) beeldend kunstenaar Bart van der Bom met zijn deelnemers als gasten. Met een zeer onstuimig weertype als begin, donder en bliksem, genieten we nu heel zomers van elke dag buiten zijn en ook lekker buiten tafelen 's avonds. Ondanks alle zon en hoge temperaturen kampen Ton en ik met een stevige 'grippe', veel gehoest en geproest en bijna niet kunnen ruiken en proeven, wat me als kok behoorlijk parten speelt. Regelmatig loop ik dan ook naar buiten met een lepel van het een of ander om gasten te laten proeven. Eigenlijk heel gemoedelijk, iedereen vindt dat leuk! Het is ook een gezellige groep. Deze schilderweek begon met een bezoek van de deelnemers aan de jaarlijkse kunstmarkt (Marché d'art) in het dorp verderop, ter inspiratie! Hierna 'beoefenen' ze elke dag een andere schilder, met een lezing over zijn/haar werk, de technieken die gebruikt zijn en om vervolgens hiermee hun eigen versie hierop te maken. (Pisarro, De Stael, Matisse). Dat kan de tuin zijn, een stuk van een gevel, een landschap verderop, een slak die je gefotografeerd hebt, bloemen of abstract werk...etc. Elke dag zie ik de resultaten tot leven komen, heel gevarieerd, kleurig, spannend en in wording... Vandaag waren enkelen bezig met vermisting, het zachter maken, harmonieuzer. Mooi wel.
Mijn uitdaging deze week was om een aantal nieuwe zomerse gerechten op tafel te zetten. Dat is gelukt, de gasten vonden ze heerlijk. O.a. een cassoulet, de zomerzuurkool met vis, een hartige taart met kerrie-cashewnoten, een lunchsalade met tarwe, olijven en salami en verderop in de week nog kastanje-ijs...

Vandaag een trio van hartige taarten



Bietensalade met goudsbloemblaadjes,
ik 'schilder' lekker mee in de keuken

Lekkere schilderhanden...



2 opmerkingen:

  1. Vanmorgen bij jullie vertrokken en nu weer thuis in Nederland. En door jouw blogjes te lezen blijf ik nog een beetje met mijn hoofd op la Sauvagere. Ik heb nog even tijd nodig om te acclimatiseren. Ik heb genoten en vond het zo mooi om te zien dat jullie zelf heel erg genoten van de gastvrijheid die jullie ons hebben gegeven! Nogmaals dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Arianne, fijn om te lezen! Hoop dat je ook snel weer in het Hollandse 'landen' kunt... Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen