zaterdag 3 mei 2014

Sauce Hollandaise

Als je het over sauzen hebt, heb je het natuurlijk over de Franse keuken! Dat is immers hun roem en glorie...
Dat een typisch Franse saus, sauce Hollandaise, is genoemd strekt ons daarbij natuurlijk óók ten eer. Waarom, vroeg ik me af? Gewoon, vanwege de hoeveelheid boter die erin gaat, ontdek ik al lezend. Boter = zuivel = Holland, moeten ze gedacht hebben.
Sauce Hollandaise maak ik vaak bij asperges (nu de tijd!) en bij witte vis, héérlijk! Dus vandaar dat ik er een blogje aan wijd.
De ouderwetse en omslachtige manier is om hem au bain-marie te kloppen maar in onze tijd van keukenmachines kan dat dus veel sneller en even lekker. Ik wil jullie die tip niet onthouden. Bovendien is deze saus zoveel lekkerder dan uit een pakje, je weet gewoon niet wat je proeft. En maak niet teveel, met zoveel boter is dat anders te zwaar. Halveer de hoeveelheden uit kookboeken en ze volstaan goed.
Als je hem nog chiquer wil kun je er tot slot geslagen (ongezoete) room doorheen kloppen, dan heet hij sauce Mousseline. Nog lekkerder...

Recept Sauce Hollandaise (4/5 personen)
3 eidooiers
1 eetlepel citroensap (vers)
1/2 theelepel mosterd
zout en peper
125 gram gesmolten boter

Meng in de keukenmachine, eidooiers, mosterd, citroensap, zout en peper.
Verwarm de boter zacht tot hij gesmolten en heet is, maar niet bruin geworden! Zet de keukenmachine op de hoogste stand en giet de boter er in een straaltje langzaam bij. De saus zie je dik worden. Klaar! Zorg dat je deze saus op het laatste moment maakt, zet alles dus klaar, want bij opnieuw verwarmen kan hij gaan schiften. (Dit is het uit elkaar vallen van de zuren en vetten in de emulsie). Als je hem tóch moet verwarmen, (belangrijke liefdeswhatsappje gekregen, bijvoorbeeld) dan het liefst au bain-marie.
Bon appétit!


onze asperges van gisteren, met krokant
gebakken rauwe ham n gekookt ei, mwah, geef mij maar gekookte ham...
veel zachter bij de smaak van asperges.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten