zondag 18 augustus 2013

Artisjokken

Gisteren een heerlijke dag gehad. Prachtig weer, 27 graden, een hoop te doen in de tuin. Vandaag gaat onze laatste (schilder)week van start, dus dan willen we dat de tuin in orde is, opgeruimd. Ik geniet erg van de arisjokken die momenteel zo mooi bloeien. Al die grijsgroene, paarse en roze kleuren! En er komen veel vlinders op af. Misschien inspiratie voor de schilders?






In het echt is hij nog meer bijzonder. Boven de meeldraden van violet hangt een blauwe, heldere waas, die ik echter niet op de foto krijg. Verder ben ik bezig de borders rond ons terras te 'verjongen' omdat de beplanting slechts een paar weken mooi is en de rest van het jaar een soort van verdord.Vermoedelijk omdat de planten te snel verdrogen in de bedding van kalksteen. Ik kan ze elke dag water geven en bemesten maar toch ... Nu heb ik alles leeggehaald, heb worteldoek/plastic in de borderbedding gelegd, opgevuld met nieuwe aarde en doe er stekjes in die ik van andere planten neem. Groot project, want meterslang! Erg benieuwd of dit gaat lukken... We zullen het zien.






Tijdens mijn tuinwerk kwam Jut de poes met een kikker in zijn bek op me af, gevangen bij de vijver. Klein worstelpartijtje geweest want bloed op haar witte bef. Voor het eerst dat ik dit meemaakte... De kikker sprong op een moment weg en het lukte me om hem te vangen en terug te zetten in de vijver. Jut was er niet blij mee, bleef lange tijd op de plek in de haag ruiken en zoeken en gaf het toen op. Verder heb ik in een andere border een struikje (Viburnum Tinus) 'vrijgemaakt' die bedolven was geraakt onder een andere struik. In deze tijd groeien de struiken me over het hoofd. als ik in het ene deel van de tuin opgeruimd en gesnoeid heb, is het aan de andere kant weer een jungle... c'est ca. Om half zeven waren de borders klaar, elke struik had 'gedronken', nieuwe heidestruikjes waren aangeplant en was ikzelf onder de douche geweest en vrij van modder. Een lange maar heerlijke tuindag. 
En toen was er witte wijn, de hangmat, een blauwe hemel en eindeloos ZON. Wat een zomer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten