donderdag 27 juni 2013

Repas de la Gym...

Gisterenavond hadden we een gezamenlijk, zeer gezellig repas (maaltijd) ter afsluiting van ons gym/Taichi-seizoen. Heel Frans, altijd wordt er begonnen of afgesloten met... eten! Elke cursist was uitgenodigd met partner te komen en iedereen nam wat mee. Met elkaar (40 mensen) hadden we een heus diner gecreëerd!
Half zeven zou het beginnen en heel Hollands, wij waren er om die tijd. Alleen de gymjuf was er, Marie-The, de vrouw van de burgemeester. Alle tafels en stoelen in het dorpshuis (salle de fête) moesten nog in elkaar gezet worden, maar dat was met elkaar - van de mensen die binnen kwamen druppelen - ook weer zo gepiept. Daarna een aperitief: witte wijn met bramenlimonade - wat ook als limonade naar binnen gaat -  fnuikend om 19.00 uur met een lege maag! Daarna foto's nemen van de hele groep en à table! We konden kiezen uit een lekker buffet met salades, terrines, brood, quiches. Zalig! Maar, en hierin vergis ik me steeds weer, toen begon het pas: veel groene salades en allerlei kazen, goede flessen wijn. En toen nog eens: een dessertbuffet: 4 taarten met pruimen, vijgen, aardbeien, appels. Flans (custardtaarten) met kokos en flans met caramel, vruchtensalades, rose de sables (chocoladetaartjes), het hield niet op, en nog meer wijn, rosé, bubbels....pffff
Maar gezellig dat het was en gelachen dat we hebben! Eigenlijk de eerste keer dat ik veel grappen begreep (vermoed ik), de discussies volgde en eraan meedeed en me echt 'tous ensemble' voelde. Keer op keer krijgen we van onze franse vrienden volop complimenten over onze deelname en taalprogressie, wat heel aanmoedigend is. Overigens ook weer veel nieuwe woorden en begrippen geleerd deze avond! Stilletjes genoot ik van die zegening en zag in de ogen van Ton dat hij dat zelf ook deed. Het is toch fijn je welkom te voelen en je verbonden te weten - al is het maar je gymclubje. Ja, het deed me écht goed, ik begin hier steeds meer te aarden!






1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar! Tip van een Hollander in Frankrijk. Voordat wij 's avonds naar een Frans diner gaan (bij vrienden of bij een club) eten we om 18.00 uur een kopje soep of een boterham of een banaan. Dan ga je bij de "apéro" niet meteen op je kop staan en red je het net tot aan het entree....... Het blijft ook lastig om tegen middernacht het dessert geserveerd te krijgen helemaal als het een punt (geen puntje!)taart is. Net als jullie nemen we het allemaal voor lief en genieten we van onze nieuwe omgeving. En als buitenlander mogen we ook nog een beetje exentriek zijn en ons net nog even anders gedragen. Zo ben ik altijd de eerste die een feestje verlaat om (nog voor de kleine kinderen) naar bed te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen