donderdag 7 maart 2013

Isabelle... de lapjeskat



Vanmiddag had ik mijn eerste conversatieuurtje met Hélène, die ik ken van Taichi. Zij woont in een dorpje bij ons in de buurt. Zij wil graag Engels spreken, ik Frans, dus die afspraak was snel gemaakt.
Toen ik arriveerde op Le Martellière, stonden daar 5 huizen, tsja... Een verzameling woningen dus, soort buurtschap, dat men een hameau noemt. Heel Frans, want totaal uitgestorven aan de buitenkant. Maar gewoon maar aangebeld bij de eerste woning en daar was Hélène. Een lieve, bescheiden en zachtaardige vrouw, die omringd werd door drie katten, twee Cyperse (Tigre) en één lapjeskat (Isabelle).
Verwarring bij mij ... ik vroeg naar de soort en krijg een naam te horen. Dus vroeg opnieuw... Hélène antwoordde mij dat (ja, echt) alle lapjeskatten Isabelle worden genoemd in Frankrijk...
En de twee anderen, hoe heten zij?  "Sindbad en Titu, maar we noemen ze altijd allebei Minet. Zo heten alle Franse katten...".
T'is maar dat je het weet!

Lapjeskat: Vachtkleur bij katten met drie kleuren, vaak zwart met geel en rood in grote vlekken. De erfelijke aanleg voor deze kleuren liggen op het X-chromosoom. Maar er kan maar één kleur zijn per X-chromosoom. Alleen vrouwtjespoezen (XX) kunnen lapjes- of "schildpadtekening" ( enkel wart-rood) hebben...
Heel soms wordt een lapjeskater geboren en omdat hij dan de chromosomen XXY heeft, is hij steriel.


Speelse jonge lapjeskat gaat achter blaadje aan...
Een heuse lapjeskat, gevonden op internet
gemaakt door Annelies

Beeld Lapjeskat van
Yvet Thunnissen
(Galerie Beelden aan Zee)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten