maandag 11 februari 2013

Schilderzondag...




Wat een somber en troosteloos weer hier! Motregen, slagregen en mistige regen... veel meer variatie is er niet. Ik ben jaloers op jullie sneeuw in Nederland!
Afijn, dan maar binnen iets leuks gezocht... dus had ik me gisteren helemaal geïnstalleerd aan de eettafel met al mijn schilderspullen om me heen en mijn tafelezel voor me, want in het atelier werken is nu veel te koud.

Inleidend: Ik wil deze zomer gaan exposeren in ons eigen dorp, Bellavilliers, en dat is ook goed mogelijk in de galerie-ruimte aldaar. (Heerlijk toch dat je dat niet jaren van tevoren hoeft te bespreken).
Dat voornemen geeft op een prettige manier richting aan wat ik schilder op dit moment. Ik ben een alles-schilder en hou van afwisseling. Abstract, stillevens, een portret maar ook allerlei technieken, olie & acryl, met structuren erin of stoffen of papier... Als ik dat alles zo eens bij elkaar zet - en dat is een heleboel geworden in de afgelopen jaren - is het een allegaartje! Met absoluut leuke dingen ertussen maar teveel van alles... Als geheel is dat niet mooi en niet interessant genoeg voor anderen, vind ik.
Dus een expositie inrichten verlegt mijn blik naar wat 'series' zouden kunnen worden (om bij elkaar te kunnen hangen) van wat ik al heb of er nog bij moet gaan schilderen. Zodat het meer een eenheid wordt.

Zo heb ik in de afgelopen maanden bij mooi licht foto's genomen van ornamenten in onze omgeving. Een geroeste deurklopper, een paar klompen bij een raam, een authentieke poort... Buiten dat het me heerlijk lijkt om dat te gaan schilderen met al die oude patins erop, is het voor mijn dorpsgenoten peut-être leuk om dat te herkennen van hun eigen omgeving?
Gisteren heb ik een tweede deel bij een tweeluik gemaakt van tuintaferelen en een oud schilderij opgepimpt tot keukenkunst (waar ik er al meerdere van heb). Met deze opdrachtjes voor mezelf heb ik een heerlijke schilderzondag gehad en werd er helemaal vrolijk van...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten