vrijdag 11 januari 2013

Le chauffage central...


Het is zover... de centrale verwarming in de gîte is klaar! Hij werkt, de laatste lekkages zijn verholpen. Ton en Johan hebben alle leidingen onder de trap 'verstopt' en dit is inmiddemooi afgetimmerd en geschilderd. De kachel verwarmt het huisje prima! Het is een pelletkachel (une chaudière à granules) d.w.z. dat we er van boven geperste houtkorrels (pellets of granules) in doen. Dat kan met 30 kilo tegelijk en is de brandstof waarmee hij het water verwarmt dat vanaf 50 graden de leidingen naar de radiatoren in gaat. We hebben hier op het platteland natuurlijk geen gasleiding en we vinden gas uit een grote tank in de tuin te kostbaar (en ik persoonlijk te lelijk). Dit is een heel goed en vooral ecologisch alternatief. Een houtgestookte CV, noemen we dit.Met de regelmaat waarmee je hem instelt, gaan er met een inwendig draaiend schoepjesapparaat een paar korreltje uit de voorraad naar en in het brandvak. Dus niet zoals in de open haard, grote blokken, dan weer veel te heet, dan weer te koud... maar zeer afgepast, dus eco én met een optimale verbranding. Ook de kachel zelf is niet lelijk, voor mij niet onbelangrijk. Via het display bovenop kunnen we van alles regelen, bijvoorbeeld dat hij volgende week woensdag om 17.00 het huis op 20 graden moet hebben. Voor als we thuiskomen (in hartje winter) van een bezoek aan Nederland is dat erg fijn! Meestal komen we in een huis van 11 graden en dat is gewoon onbehagelijk! Met allerlei kachels hebben we dat wel snel op 18, maar toch...
Ton heeft hem aangelegd met vriend Johan en is heel trots op het werk. Wat een grote verbetering van de gîte! We hebben daar last van vochtigheid (zoals alle Normandische huizen hier van kalksteen) en dat kan nu allemaal lekker drogen. Gek genoeg ervaar ik het als een enorme luxe dat het overal gelijkmatig warm is als ik daar ben. Jarenlang was ik niets anders gewend in Nederland... hoor haar! Toch is het zo, ik ben nu gewend aan warme en koude vertrekken en in de gîte voelt dat plots heel comfortabel.
Nadat ik de leidinkjes overal heb geschilderd met radiatorverf (stank!) kunnen we deze klus ook weer afvinken, YES! Chapeau mannen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten