vrijdag 4 januari 2013

Kerstvakantie-kokkerellen

Na ons drukke najaar houden we tot 6 januari Kerstvakantie hier! Luxe. lekker voor de kachel lezen, slaapje tussendoor, glaasje vin chaud (glühwein) zo tegen vijven, zo nu en dan werken aan mijn nieuwe blogboek 2012...
Een heerlijke rustige midwintertijd!
Daar hoort voor mij ook kokkerellen bij. Ik had nog veel kerstomaatjes over en heb ze voor het eerst eens zelf gedroogd in de oven. Wat een verschil in smaak en textuur met de tomaten die je koopt! Of dat nu wél of niet in de olie is... Die vind ik altijd zo stug en eigenlijk te hard voor in een salade.


Maar de zelfgemaakte zijn zacht en bijzonder smaakvol. Hieronder geef ik jullie het recept. Ik heb de tomaatjes op een linzensalade gedaan, voor een gezonde lunch!


Toen was ik nóg niet verzadigd in de keuken, qua koken dan ;-) en bedacht me dat Foppe vandaag 4 jaar geworden is. Een volwassen hond mag je wel zeggen! Met allerlei restjes heb ik een heerlijke pecannotencake gebakken, en ja, hij krijgt vast ook een heel klein stukje. Moet eens per jaar kunnen...



Zo, nu is aan die kook- en bakbehoefte voorlopig weer voldaan. Ton had de laatste hand gelegd aan de CV in de gîte omdat er één leidinkje een lekje had en kwam het huis binnen dat barstensvol met kaneel - en notengeuren was...
Dat is altijd zo'n fijn bijverschijnsel van bakken, niet? 
Afijn, ik kan nu weer weer achter mijn PC duiken om blogverhaaltjes mijn nieuwe boek in te slepen...

Recept gedroogde tomaatjes

Verwarm de oven voor op 135 gr.Was de kerstomaatjes (grote tomaten in kwarten), droog ze af en halveer ze. Leg bakpapier op een bakplaat en leg de tomaatjes met de snijkant naar boven erop. Strooi zout en peper en wat Herbes de Provence erover of Italiaanse kruiden. Druppel ook wat olijfolie en balsamicoazijn eroverheen. Zet de tomaatjes 1,5 uur in de oven, daarna afkoelen en.... opeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten