woensdag 30 januari 2013

Het groene goud...

Elk jaar is dit een belangrijk moment... dat het door ons bestelde vat olijfolie uit Griekenland gearriveerd is!  Al jaren heb ik een enorme mazzel dat ik twee mensen ken met een korte lijn naar een eigen olijfgaard. Eerst was dat in Spanje via mijn schoonzus, de laatste twee jaar koop ik Griekse olijfolie via een andere schoonzus (dank aan beiden!!). Een kleine particuliere olijfgaard waar in totaal 80 liter koud geperst wordt - tegenwoordig eigenlijk koud gecentrifugeerd). Elk jaar koop ik daar een blik van 5 liter, maar heb nu al weer spijt dat ik geen 10 liter gekocht heb! Maar ja, je kunt olijfolie niet langer dan een jaar bewaren. Nét heb ik het blik geopend en voor het eerst de lichting 2012 geproefd...onvoorstelbaar lekker! Ze overtreffen 2011 hiermee.
Groen, sappig, smaakt naar vers gras, geen bittertje (kenmerk van goede Griekse olijfolie), ik proef sla en appel tegelijk en verder heb ik er geen woorden voor... met niets te vergelijken aan lekkerte (hoor deze gourmandise weer eens).
Ik lees erover dat de verzengende zonneschijn in Zuid-Griekenland zorgt voor een overvloed aan anthocyanen, flavonoïden en fenol in de olie! Stoffen die veroudering tegengaan.
Vandaag maakte ik er walnotenpesto mee, voor bij de gegrilde groenten en quinoa-spaghetti. Opnieuw een smaakvolle en waardige vervanger van vlees gemaakt.
In mijn olijfolieboek lees ik dat in de Mediterraanse landen olie 'heilig' is, eigenlijk van oudsher. Niet alleen werd er alle dagen mee gekookt, men hield er de lampen mee brandend en gebruikte het ook als smeersel (samen met heilzame aroma's) tegen klachten.
Ik voel een enorme waardering voor mensen die zelf zo'n produkt maken 
(met veel dank dus aan Gré en Fred!!), zo puur en voedend middel.
Dat is nog wel weer iets voor mij in een volgend leven! Op het lijstje dan maar...
Ik ga met dit 'groene goud' een jaar lang prachtige salades en pesto's en andere smeersels maken, groenten mee bedruppelen... voor onszelf en voor alle gasten.
(Nooit mee bakken dus!)
Pourquoi? in koudgecentrifugeerde olijfolie zitten zeer kleine deeltjes van de schil en de pit (extra vergine; die maken hem zo groen en lekker fris) en bij bakken - boven 200 gr - verbranden deze deeltjes, wat weer erg slecht is voor je gezondheid. Bakken in een koekenpan overstijgt de 200 gr gemakkelijk, dus bak ik aardappels in olijfolie altijd op 195 gr in de oven, dan kan het niet fout gaan. Verder is mijn stelregel: Olijfolie in de sla, zonnebloem om te bakken in de pan!
Enfin, blijer kun je me vandaag niet maken...





2 opmerkingen:

  1. Van een olie handelaar op de TV begrepen we dat arachide olie bij verhitting de minst schadelijke stoffen(polymeren?) produceert. Wij bakken (en frituren) in arachideolie. Vaak genoeg ook net met wat roomboter erbij hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, dank voor de tip. Arachide is pindaolie, geloof ik... groet, Elly

    BeantwoordenVerwijderen