maandag 8 oktober 2012

Zondags uitje...

Zo'n druilerige zondag, wat te doen? In ons dorp zou een rondleiding zijn bij het oude kasteel, daterend uit 1810, en zouden we getrakteerd worden op een bezoek van een tiental zeer oude auto's...Spannend:-)
We gingen, temeer omdat mijn franse vriendin Chantal - secretaresse van de vereniging ter bewaking van al de erfgoederen in en rond ons dorp (Patrimoine) - e.e.a. georganiseerd had. Met haar drink ik wekelijks thee en spreek ik 2 uur Frans, dus zo'n gelegenheid biedt weer veel gespreksstof om te oefenen!
Het viel me op hoeveel beetjes méér ik me taalkundig redde deze ochtend (dan bijvoorbeeld vorig jaar) en ik voelde me ook 'meer tussen' de mensen. Ik maakte zelfs een grap in de volle groep! Met slechts drie woorden en al de lachers op mijn hand, ha-ha. Het gaat me lukken hier! Gevuld met innerlijke triomf voelde ik me even méér thuis hier.
Het verhaal over het kasteel en zijn details was interessant om te horen, zo dichtbij en ik weet er zo weinig van. In die tijd had Bellavillers nog ruim 800 inwoners en twee eetgelegenheden...onvoorstelbaar. Op dit moment zijn we met een karige 167 inwoners overgebleven, redelijk uitgestorven dus. Maar ik vind het heerlijk, zo rustig!

'Slapend' Bellavillers op zondag...

Blauw, blauw ik hou van jou...

Het hele gezelschap voor de kerk,
met een dodge uit 1932!
Detail bij het kasteel
Vanaf de cour het kasteel gezien,
dat nog door de oud-burgermeester (90) en zijn vrouw
bewoond wordt...
Vermoedelijk het huisje met de ovens...
Lucarne (dakkapel) met versieringen.
Voor het raam nog een roestend ijzeren 'kantrand',
die mooi reflecteert in het raam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten