maandag 15 oktober 2012

Herfstkookweek van start!

Na de laatste voorbereidingen afgelopen weekend zijn we vandaag écht van start gegaan met de herfstkookweek voor lekkerbekken. Afgelopen weken heb ik vier herfstmenu's samengesteld waaronder gerechten met paddestoelen, pompoen, stoofschotels, herfstgroenten, wild, en vooral veel verschillende bereidingswijzen.




Een héél, maar erg leuk gepuzzel voor me! Dan installeer ik me achter mijn laptop en met stapels kookboeken om me heen, vooral Franse, stel ik een weekprogramma samen. Dat brengt veel moeilijke keuzes met zich mee want er zijn zoveel interessante en leuke gerechten om te maken. Enerzijds wil ik veel werken met Normandische ingrediënten en met klassiekers, maar de Franse keuken is natuurlijk veel breder. Uiteindelijk ontstaan er dan 4 kookdagen, waaronder lunches (hier déjeuner geheten)  & driegangendiners. Dat programma breng ik naar de caviste (kleine wijnhandelaar) in het dorp die er heerlijke wijnarrangementen bij uitzoekt. Ook daar dan weer keuzestress...gaan we voor de gangbare en veilige combinaties of kiezen we een originele??
Maar op een moment is dan alles in huis en kan het grote en gezellige kookfeest beginnen.
De aftrap vandaag met de lunch was een kastanjesoep met roquefort (zie boven) en een Bretonse galette noir (boekweitcrèpe) gevuld met ham, kaas en een spiegelei...jammie, jammie!
Het is vandaag mooi herfstweer hier dus zijn de cursisten nu een wandeling aan het maken en om 17 uur gaan we weer verder met paddestoelen roken om er een romig soepje van te maken (de bouillon daarvoor staat nu te trekken). Daarna richten we ons op eend met Calvadossaus en als dessert een Suprême Moka (soort tiramisu van lange vingers gedrenkt in koffie met een crème van ricotta en crème fraîche). Ook dat zal ons vast en zeker goed smaken... Maar het is vooral het feest van sámen koken!






4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank! Ja, de gerechten smaken ons allemaal heel goed. Met het herfstweer buiten is het goed toeven rond de kachel in de keuken en met verwarmende soepjes en happjes... Groet, Elly

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Jij vond het afgelopen zomer ook een feest in onze keuken, bedoel je ;-), groet Elly

      Verwijderen