dinsdag 18 september 2012

Springkikker!

Het is nog heerlijk nazomerweer en ik probeer de tuin wat te fatsoeneren voor de herfst echt zijn rentrée maakt. Opruimen, hier en daar snoeien en alle uitgebloeide knoppen uit de rozenstruiken knippen voor de laatste lichting bloeiers - soms wel tot diep in november! Er liggen al behoorlijk wat bladeren in de borders, maar dat zijn broodnodige dekentjes voor in de winter dus die laat ik mooi liggen. In het perkje bij een van de vijvers was ik een soort klimmer (ik denk winde) uit het krentenboompje aan het halen, omdat die deze aan het verstikken was. Terwijl ik dat deed woei er een blaadje omhoog bij mijn voeten, lichtbeige van kleur. Eerst dacht ik nog: vreemd windje zo dicht bij de grond terwijl ik niets voel...en toen woei het met een sprong weer een stukje verder....ah, een kikkertje en het bleek de springkikker! Wat een bijzondere kleur, nooit eerder gezien. Naast zijn identieke kleur als de bladeren heeft hij een zekere scherpte (van vorm) op zijn flanken die je ook bij bladeren ziet. Hoezo camouflage?


Zoek de kikker! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten