dinsdag 21 augustus 2012

20 kuub haardhout!

Het is gelukt! We hebben een grote wintervoorraad hout kunnen inkopen voor een mooie prijs. Vorige week is het gebracht door meneer Guitton, een vrachtwagen vol balken van 2 meter lang, dik en dun door elkaar, zó naast de oprit gekiept. Het is G1 kwaliteit wat betekent dat het uit eiken - en beukenhout bestaat, het beste, want dat brandt het langst en geeft het meeste warmte. Nu dus verwerken tot haardklaar hout; 'gekliefd' en allemaal op een lengte van 40 cm gezaagd! Voorwaar geen kattepis!
Ton rijdt de balken van de berg buiten in de aanhanger tot voor de stal en zaagt en klieft ze daar. Het weekend hadden we veel hulp van schoonzoon Hans, dus één wand staat al gevuld. Je moet weten dat me dat hier op het platteland een enorm rijk en veilig gevoel geeft, zo'n wand warmte!
Ik had in de afgelopen jaren écht een gevoel van jaloezie als ik voorbij een erf reed met grote wallen haardhout...had ik vroeger nooit kunnen bedenken!
En nu ben ik zelf zo'n 'rijke' boerin, al helemaal omdat ik niet degene ben die hoeft te zagen en klieven...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten