woensdag 13 juni 2012

Enig kind

Na een kort tripje naar Nederland keken we bij terugkomst meteen bij het torenvalknest. In mijn blogboek las ik vorige week dat zij afgelopen jaar 17 juni uitvlogen... En ja, hoor, van grijze pluis ( wel al groot) tot bruine vogel in een kleine week! Bijna wel klaar om te gaan! Nu is het elke dag opletten geblazen.
Op 26 mei vonden we een gestorven baby-torenvalkje in het gras onder het nest (zie blog: Familiedrama). Die heeft niet groot mogen worden en de ander - in zijn uppie weliswaar - wel. 


Toch een raar idee dat zo'n vogel dan als 'enig kind' groot wordt...ongezellig lijkt me en minder vaardig omdat ze niet meer van elkaar kunnen leren...maar dat zal wel veel te menselijk gedacht zijn.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb toch niet het idee dat jij minder vaardig bent, Elly ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch wel, Johan. Wellicht dat jij me nu niet als minder vaardig ervaart maar daarvoor heb ik wel wat extra dingen moeten bijleren die ik in mijn gezin van herkomst door het ontbreken van andere 'muitende' broers en zussen niet geleerd heb. Daar gaan we: een bondje leren vormen tegen autoriteiten (veel te bang tussen vader en moeder in om over zoiets ook maar na te denken), een beetje liegen en bedriegen om mijn plaats in de kinderrij veilig te stellen (die was altijd veilig), een leugentje om bestwil om mijn zin te krijgen., mijn stem leren te verheffen, etc, etc. Dit zijn vaardigheden die je echt gaandeweg in een gezinsverband leert. Toen ik ondernemer werd was ik gewoon te braaf om mezelf echt te durven onderscheiden en om commercieel te kunnen zijn, maar ja, dat hoeft die torenvalk allemaal niet, dus...

    BeantwoordenVerwijderen