donderdag 31 mei 2012

Zomerse schilderweek!

Deze week is kunstenaar Bart van der Bom uit Dordrecht hier met zijn schildergroep. Een wat kleinere groep dan vorig jaar, maar daardoor met veel (individuele) aandacht van hem voor allen, en ook voor elkaar en veel onderling plezier! Het is prachtig weer hier en het zorgen en koken voor ze gebeurt op een Zuiders, zomerse manier.... Provençaalse recepten gelardeerd met Normandische, buiten eten! Aan tafel hebben we gesprekken over het schilderen, over kunstenaars, over stijlen, over kleur, over nieuwe concepten/plannen zoals een kook/schilderweek, een schilderweek met een voorafgaand bezoek aan Parijs e.d.... je begrijpt, de maaltijden kunnen me niet lang genoeg duren! Ook deze week wordt er weer volop geoefend in stijlen zoals van Gogh, Krabbé en Matisse en wordt er zoals gewoonlijk 'geworsteld' met de voortgang van schilderijen ... Ik neem het gebeuren - dat deels in het atelier plaats vindt - van buiten af waar als schilder en ga dan doodleuk boodschapjes doen, hmmm, aan die hobbel ontsnapt, denk ik dan! Maar in augustus mag ik in Italië zelf als deelnemer aan de gang, waar ik ook enorm naar verlang! Ik realiseer me dat het een uitdagende maar ook best complexe opdracht is: op een mooie buitenlocatie hier een landschap schetsen en vervolgens in een bepaalde stijl uitwerken, grensverleggend. Er wordt hier druk geschilderd, geknipt, geplakt en weer geschilderd, gemijmerd... maar uiteindelijk met kleurige en bijzondere resultaten! Wij proberen al die 'werk'momenten af te wisselen met aangename eet/genietmomenten, wat me vrolijk stemt en een fijn gevoel geeft.
's Avonds worden er films gedraaid over (soms minder) bekende, maar boeiende kunstenaars en die graantjes pik ik natuurlijk graag mee. Kortom, een week naar mijn hart die weer veel te snel voorbij gaat! 















Geen opmerkingen:

Een reactie posten