woensdag 21 maart 2012

Paris et Degas...

Gisteren en vandaag samen met mijn partner heerlijk mijn verjaardag gevierd in Parijs...
Edgar Degas (1834-1917)
 Après le bain, femme nue s'essuyant la nuque
 1898
 Pastel sur carton
 H. 62,2 ; L. 65 cm
 Paris, musée d'Orsay, legs du comte Isaac de Camondo, 1911
Ik heb een prachtige expositie bezocht: Degas et le nu. Wat ik er bijzonder aan vond - naast zijn wonderschone naaktportretten - is dat hij de vrouwen vooral in hun dagelijkse bezigheden heeft vastgelegd, meestal ten voeten uit: badend, zich wassend of aankledend, zich de haren kammend, slapend... zo natuurlijk, zo niet geposeerd. Wat in werkelijkheid overigens wel zo was, maar niet zichtbaar is. En dat ook nog in het Muséé d'Orsay, mijn favoriete museum in Parijs! Koffie drinkend onder de enorme ijzeren draagconstructies van wat voorheen rails waren, geklinknageld. De prachtige stationsklok, binnen en buiten, iedere keer opnieuw fascinerend mooi. En ook leuk dat er veel kindertjes waren, zittend onder de meesterwerken, kleurend, babbelend, op een vrolijke manier zich het Franse erfgoed eigen makend...Ook was er een kunstenares die een schilderij van Degas na stond te schilderen, dus je zag het in opbouw...nieuw voor me!
Tenslotte kreeg ik het prachtige boek met het expo-overzichtswerk van Degas cadeau...wat wil een mens nog meer?

1 opmerking:

  1. Lieve Elly,
    wist niet dat je vorige week jarig was: dikke kus en alsnog gefeliciteerd! ook namens Dick en Boris

    BeantwoordenVerwijderen