donderdag 16 februari 2012

Gepocheerde eieren

Er zijn van die recepten... die ik altijd een beetje mijd... Daartoe behoren o.a. gepocheerde eieren, praline en karamel maken. Wel een keertje half geprobeerd en helemaal mislukt, die categorie dus.
Met het geven van kookworkshops vind ik eigenlijk dat dat niet kán! Dus raapte ik vandaag mijn moed bij elkaar en ging voor gepocheerde eieren op een salade met knoflookcroutons, avocado en tomaat. Ook die andere recepten ga ik de komende weken gewoon maken en desnoods opnieuw en opnieuw nét zolang tot ze lukken.
Voor de gepocheerde eieren nam ik (natuurlijk) een van mijn Engels georiënteerde kookboeken;  Mijn keukengeheimen van Skye Gyngell.
Ik had alvast een pan water en azijn en twee lepels klaargelegd en een doos verse eieren, in de vaste veronderstelling dat er eerst een heleboel gingen mislukken...
Toen ik haar recept las dacht ik niet dat dit goed kon komen, zo eenvoudig, maar het werden fantastische eieren en op een doodsimpele manier! Ik word daar helemaal gelukkig van, weer een keukenangst minder.
Ik ga het jullie verklappen: pan met water en een dessertlepel azijn erin aan de kook brengen, dan vuur laag zetten. Als het water namelijk niet meer borrelt, vliegt het eiwit niet in het rond... ik had het zelf kunnen bedenken, maar helaas.
De eieren die je wilt pocheren eerst in een kommetje doen en daarna rustig in het water laten glijden. Als ze er in zitten (ik had er 4 in gedaan, niet meer dan 6 in één pan, lijkt me), gas uit, deksel erop en 4 minuten laten nagaren. Klaar is Kees!
Het eiwit zat mooi om de dooier heengevouwen en ze smaakten héérlijk met de meer dan boterzachte avocado. Met verse friet erbij was het een mooie, lekkere en pure maaltijd!

En zoals een gedreven kok betaamt ga ik ze nu nog drie keer maken om te checken of ik geluk had, superverse eieren of dat ik het gewoon kán...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten