dinsdag 3 januari 2012

Bonne année!

Het nieuwe jaar in! Vandaag mijn tweede Taichi-les in het dorpshuis. Daar volgen we met zo'n 10 vrouwen gym douce, oftewel Taichi-oefeningen. Ik ben er echt de jongste met mijn 56 jaar, en steek zo lekker 'soepel' af tegen de zeventigers, mooi meegenomen! Het zijn behoorlijk zware oefeningen, maar ik kom er heel voldaan van terug. Bij de eerste les in december stelde ik me voor en werd ik gelijk door iedereen gezoend. Grappig. Voelde me heel welkom. Vandaag wensten we elkaar nieuwjaar ( Bonne année), dus weer veel zoenen met iedereen en veel bonbons erbij, ha-ha! net zoals op de Zumba, wat hebben die Fransen toch met snoepen en snacken tijdens sport? Voor mij zijn het dingen die elkaar bijten...
Op dinsdag heb ik ook Franse les en met Zumba op woensdag moet ik er bijna weer een agenda op nahouden. Gaandeweg ontstaan er meer afspraakjes met vrienden hier, Frans of niet, en lijkt de afspraakloze tijd ook hier voorbij te gaan...Jammer, want ik genoot zo enorm van dat verschil met Nederland. Wekenlang achter elkaar geen enkele afspraak hebben onthaast en ontspant écht! Heerlijk, zo helemaal in te dalen in de vrije tijd...
Maar ook leuk te integreren en meer contacten te krijgen hier. In het begin vond ik mezelf een hele piet als ik een gesprekje had met een Francaise en simpele zaken kon uitwisselen. Nu ik hier langer woon ga ik me ongelukkig voelen als ik me niet kan uitdrukken zoals in mijn eigen taal. Ik raak heel gefrusteerd als ik alleen maar eenvoudige dingen kan overbrengen en verstaan. Bij de Tai-chi bv is een ontspanningsoefening tot slot, waarbij de lerares dat leidt met woorden. Ik versta rug, gezicht, spieren, benen en armen, maar wat ik daar dan mee moet doen niet...ik ben bekend met dit soort oefeningen dus denk het globaal wel te verstaan, maar vanochtend ging ik staan, terwijl de anderen op het matje opzij draaiden, ai... daar liep ik even uit de pas. Blijven kijken, Elly!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten