dinsdag 6 september 2011

Appelig...

Toen ik met mijn vader - die hier nu is - een rondje door de tuin maakte, zag ik dat de appelbomen wel héél zwaar 'overhingen' met appels. Ook alle (te) lange takken hingen vol. Niet onverwacht natuurlijk na het mooie voorjaar met zijn uitbundige bloesems! In de boomgaarden om ons heen zag ik al dat de boeren met stokken de volle takken ondersteunden tot er geoogst kan worden...
Voor het zover is nog even aan het werk in de boomgaard: ik heb de lange takken zonder appels (en ook sommigen mét) gesnoeid, zodat ik er weer een beetje onderdoor kan kijken en lopen. Onder de boom lag het al vol met afgevallen appels maar nu - door het aanraken met snoeien - lag het helemaal vol, mooi vers en aangedaan en verrot door elkaar.
Ik heb in ieder geval één grote mand vol geraapt met goede appels om te verwerken en de rest is voor de wespen en mag vervolgens de grond onder de boom gaan verrijken.
Het verwerken ging als volgt: wassen, rotte plekjes eruit, in stukken (checken op wormen) en vervolgens de extracteur in. In principe kunnen de wormen mee de pan in, maar dat is me toch te landelijk...




De extracteur is het apparaat rechts hiernaast, waar in de onderste pan water kookt en via stoom appelsap (2e pan) uit de appelstukjes (3e pan)stoomt. Het gewonnen appelsap stroomt - gepasteuriseerd door de hitte - door een slangetje de fles in. De drie flessen zijn alledrie verschillend van kleur en dus zoetheid, leuk!
Wat achterblijft is appelpulp - die ik via een passeerzeef ontdoe van schil en klokhuizen en -waarvan ik met toevoeging van water, suiker en kaneel nog heerlijke appelmoes maak. Rond 17 uur ben ik begonnen, 21 uur waste ik - behoorlijk appelig - de laatste pan af.
11 potten appelmoes rijker (wintervoorraad geheel op peil) en al 3 flessen zelfgeperst appelsap. Het viel me nog tegen hoe lang het duurt en hoe weinig appelsap er via deze manier uit de appels komt. Doe ik nooit meer. Professioneel laten persen is dus verreweg de beste methode!
Ik kijk hier zo blij omdat ik na 15 kg schoonmaken met het allerlaatste vergiet gesneden appels sta...

En wat vanmiddag nog op de grond onder de appelboom lag heb ik getransformeerd tot voedsel wat nu in de koel - en voorraadkast staat. Daar ben ik trots op! Je kunt hier met recht van de grond eten en de herfst mag komen! Alhoewel het hier gisteren nog zomers warm was in de tuin, heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten