zaterdag 23 april 2011

Vogelpraatje...

Alle vogels die we zien en horen rondom ons huis vliegen momenteel met zijn tweetjes heen en weer. Net als wijzelf wordt er druk aan het nest gebouwd! Zwaluwen in de schuur, vinken in de rozenstruiken en torenvalken in de nis van het gastenhuis. Toen deze week door een klusjesman een nieuwe buitenlamp werd opgehangen, hing er later die dag allemaal blauw touw in de rozenstruik eronder. Ik was al aan het mopperen (wel klusje doen, opruimen ho maar) toen ik na vijf passen terugliep omdat ik in mijn ooghoek een zanglijster zag wegvliegen...Hé, een nestje! Het blauwe touw werd door hen gebruikt om hun nest te bouwen. Geen touw van ons dus op een andere boerderij gehaald. Maar zoals dat meestal met nesten van zanglijsters gaat: een zootje of zijn ze gewoon onhandig?
Vorig jaar hing de helft van hun nest 10 cm lager, echt een ondeugdelijke contructie waardoor er eieren uitvielen en later zelfs een jong. Je kunt wel zeggen onverantwoordelijk!
Vriendin Eveline - die hier in de buurt woont - vertelde dat ze die middag zittend in de tuin een vogelpaar een tijdlang had gevolgd in hun drukke nestbouw... Ik heb er zo om gelachen dat ik het verhaal graag aan jullie opdis:
Het vrouwtje (natuurlijk praktisch ingesteld) vloog heen er weer naar het nest met twijgjes van 3-4 cm. Hij (sterk en stoer) was bezig een tak van wel 40 cm uit de grond te halen. Hij liep rondjes op het gras om de tak zodoende los te krijgen. Eindelijk was het gelukt en al scheef vliegend (want te grote tak) vloog hij naar hun nest waar zij druk doende was de boel op orde te maken. Het bleek nog een heel gedoe om die tak binnenshuis te krijgen, maar uiteindelijk lukte het. Hij vloog weer weg voor de volgende taak...Nog geen seconde later gooide de vrouw des huizes de tak ferm uit het nest. "Hups eruit met die balk, die past helemaal niet, jij ook altijd met je constructies..." leek ze te zeggen.


Zanglijster
 Of ik mezelf daarin herken, mwah...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten