vrijdag 22 april 2011

Saint Vendredi (goede vrijdag)

Ook dit jaar hadden we een heel speciale goede vrijdag. Voordat de eerste (kook)groep komt volgende week willen we de ruimte voor de badkamers verder in orde hebben. We hebben deze week getimmerd en geschilderd dat het een lieve lust was! Vandaag klussend en onderwijl luisterend maar de Mattheus Passion, want dat is traditie!
Omdat ik hem elk jaar luister op deze dag weet ik vaak nog goed wat ik deed, de ene keer een paascake bakken, de andere keer het huis versieren, schoonmaken of soms zittend op bank of in tuin.
Elk jaar opnieuw ontroerend, bijna geen muziekstuk zo mooi als dit, maar wellicht ook omdat het een speciaal moment is en ik het dan maar één keer hoor. Voor mij geen Paas zonder de Mattheus! Deze dag luisterde ik naar de versie van Jan Rot, in het Nederlands gezongen. Wat ik er mooi aan vind is dat de teksten zo gewoon zijn. Ik denk zelf dat het ooit zo bedoeld is geweest door Bach, een gezongen verhaal van de lijdensweg van Jezus voor gewone mensen. Maar er is veel kritiek op deze versie in kennerskringen. Kennelijk klinken de woorden in het Duits specialer...en mag het niet gewoon gewoon zijn?
Afijn, ik ben er vanmiddag helemaal in 'geland' en is de muziek tot in mijn ziel doorgedrongen. Om me heen is het overal geel, de gouden regens, de koolzaadvelden, de paardebloemen. Steeds als je denkt dat het niet geler kan is het de volgende dag toch nog geler.

Ik ben er klaar voor, Pasen mag komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten