zaterdag 9 april 2011

Inburgeren?

Vandaag was kennelijk een dag voor een paar inburgerlesjes... In het café in Mortagne dronk ik een petit crème bij Monica (voorheen cabaretière). Zij is mijn vaste adresje voor koffie als ik naar de zaterdagmarkt ga en zij herkent me (denk ik) als vaste klant. Toen ze me begroette met een leuk en bijna theatraal BONJOUR, dacht ik wel een amicaal "Hoe gaat het met je" te kunnen zeggen. Aj, fout, plots nam zij koeltjes alleen nog de bestelling op. Ik ging te snel, kwam te dichtbij, denk ik dan.
De volgende les kwam in de supermarkt waar ik onbedoeld een dure fles wijn had gekocht. Een St. Estèphe 2008 (?). Ik dacht dat hij € 5 euro kostte, in werkelijkheid was hij € 25, wat in Fr dubbel zoveel geld is voor een wijn dan in Nederland! Toch dacht ik hem gepakt te hebben uit het schap met € 4,95. Toen ik bij de klantenservice kwam om te vragen of er een vergissing in het spel kon zijn, begonnen zes Fransen om me heen mee te doen... "Mais non, mais non, madame, c'est un St Estèphe, cinq euro, pas possible, pas possible..."
Oef, ik had hun St Estèphe per ongeluk gedegradeerd tot een omfietswijntje, dat viel bepaald niet in goede aarde. Even dacht ik alles maar zo te laten maar vond het echt te duur, dus gaf hem terug. Waarop iedereen wéér vrolijk commentaar ging geven dat elk weekend vraagt om te vieren met zo'n wijn...
Pfff, om dàn geen last te hebben van faalangst is veelgevraagd!
Want om echt in te burgeren en een andere taal te leren spreken moet je fouten durven maken bij de vleet!


Bloemenstal markt Mortagne, waar je de bloemen per stuk koopt!

      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten