vrijdag 11 maart 2011

Kokkerellen in de kruiwagen!

De eerste zaden die de 'koude' grond in gaan zijn vandaag de tuinboontjes. Lang naar dit moment uitgezien. De moestuin echter lag er een beetje zielig bij; klonten oude paardenmest die er in  januari opgegaan zijn vermengd met brokken stukgevroren klei en dat alles heel droog, zelfs met scheuren in de harde grond! Niet bepaald een situatie waarin op precies 2 cm diepte een tuinboontje neergelegd kan worden waarvan ik wil dat het vervolgens gaat ontkiemen! Dus werk aan de winkel...
In mijn tuinboeken zocht ik een receptje voor een mooi humusdekentje voor ze en heb ik ook gevonden: 1/3 compost (eigen maaksel) 1/3 brekerszand en 1/3  goede potgrond.
Dit heb ik in de kruiwagen deel voor deel gemengd en voelde me eigenlijk een soort tuinkok die stond te roeren in mijn buitenkeuken: de kruiwagen. Beetje van dit, beetje van dat...

Ondertussen was er gelukkig mankracht aanwezig voor het omspitten en kleinmaken van de bonken Normandische klei...helaas ging de spade daarbij óók in de pijp van de hemelafvoer die in een onnavolgbaar patroon door onze moestuin blijkt door te lopen, héél handig!


Afijn, een aantal uren later (deze volgorde zie je nou nooit in tuinprogramma's...) ligt er een mooi rul laagje op de tuin waarin ik de tuinboontjes (les fèves) gevleid heb. Daarna alles goed natgemaakt, zodat de boontjes zacht kunnen worden en de kiemkracht zijn weg naar buiten kan vinden. Voorlopig een tuinvliesdekentje erover voor de warmte (5 gr warmer dan zonder) en nu... KIEMEN MAAR JONGENS!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten