woensdag 2 februari 2011

Vinaigrette, huh?

Vandaag hebben we de nieuwe eiken werkbladen voor de keuken bij de zagerij in Bellême opgehaald. Ze zijn werkelijk prachtig! Heel precies gezaagd, verlijmd en geschuurd. Daar kan ik als timmermansdochter heel erg van genieten, echt ambachtelijk werk. Ze roken ook heel erg lekker. De vraag is: hoe ze te bewerken zodat ze beschermd zijn tegen vuil en water...? De een zegt olie, de ander bootlak, de derde parketvernis. De man van de zagerij leek me de deskundige op dit gebied. Zijn antwoord: "Ah, madame, comme la salade, huile d'olive ou huile de noix avec 10% vinaigre...Ik was met stomheid geslagen. Hij legde uit dat bij een beschadiging in een gelakt blad (lak die dus gehard is )  je het hele blad opnieuw moet schuren maar een sneetje in een geolied blad kun je als plekje een beetje afschuren en daarna hupsakee vinaigrette erop, wat we altijd hebben staan!
Dat besluit was rap genomen: vinaigrette erop. Vanmiddag heb ik staan 'olieën' - met een mix van notenolie en witte balsamico - wat een groot genoegen was want ons huis vulde zich met een heerlijke geur, wat nog eens wat anders is dan een chemische vernis-lucht! Ook meer eco en veeeeel goedkoper. De notenolie heeft en geeft een diep goudgele kleur, erg mooi. Alleen Foppe en Jules leek het ook zo lekker en ze probeerden dan ook stiekem de olie er weer af te likken als ik even weg was. Dat werd dus een uurtje buiten voor onze levende have! Ach... zielig in de kou.

1 opmerking:

  1. Elly, wat leuk om te lezen. N.a.v. de Nieuwsbrief klikte ik door en leef een beetje mee vanuit een winderig Nederland.
    Veel liefs voor iedereen daar!

    BeantwoordenVerwijderen