dinsdag 22 februari 2011

Onrust

Ik kon er de laatste dagen niet toe komen om op mijn blog te schrijven. Worldwise gezien ben ik natuurlijk mutserig bezig met mijn huis, tuintje en levende have... De onrust in de wereld, de revoluties van nu, de doden in Libie, de aardbevingen in Nieuw-Zeeland weerhouden me ervan mijn 'kleine' verhaaltje te doen.
Maar voor de liefhebbers daarvan...we zijn nog steeds met de keuken bezig en zien ondertussen het voorjaar komen om ons heen. De narcissen al flink in het blad, de tulpen 10 cm hoog, de riebes staat op uitbarsten evenals de forsythia. "Het voorjaar is vroeg" zegt mijn vader, tuinkenner. Zo'n blog helpt inderdaad om dit meer bewust te ervaren, een van de doelen van mijn blog! De hond uitlaten doe ik tegenwoordig niet meer zonder camera en tijdens die wandelingetjes kan ik wel dertig zaken zien, vastleggen en vervolgens bedenken om over te schrijven...dat is heel leuk om te merken. Je kunt je afvragen of Foppe hier blij mee is, want minder aandacht voor hem. Maar wel vaak langere wandelingen... De eerst zaadbestelling is binnen, ijskruid en twee soorten basilicum (citroen - en paarse). Ben er heel benieuwd naar! Van mijn kookliefhebbende dochter heb ik begrepen dat ijskruid onweerstaanbaar lekker is met geitenkaas, dus deze try-out moet gedaan worden dit jaar, zéker met de verse geitenkaas van de biologische markt in Mortagne. Een oud markthalletje - midden in het centrum - waar allerlei producenten samenkomen met hun biologische waar. Voor mij één groot Walhalla! Zuurkool om van te watertanden (nooit zulke zachte gegeten), kazen, worstjes, hammen, eenden, groenten, cider, brood...ik kom daar niet weg. Helemaal de keuken waar ik van hou, om met deze pure producten een heerlijk gerecht te maken, met zo weinig mogelijk extra bewerkingen!


Biologische markt in Mortagne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten