donderdag 17 februari 2011

Mannetje...vrouwtje

De eerst 'bloeiende' (naaktbloeier) boom in onze tuin is de hazelaar, de boom die ons hazelnoten geeft. Alhoewel ik niet zou spreken van uitbundige bloei...een soort lichtbruine/grijze twijgjes, je zou bijna denken dat het nog een overblijfsel van vorige herfst is. Toch is het het eerste kleurtje in de tuin. Maar als ik wandel en zo langs de bosrand kijk, waar een variatie aan bomen staat, zie ik gaandeweg een meer intense gloed in de bomen komen. Men zegt dat dat de sapstroom is die weer gaat stromen. Elke dag wordt die gloed iets roder ... Hoopvol!
Terug naar de hazelaar: ik las op internet dat er mannetjes - én vrouwtjestwijgjes (bloeiwijzen) aan de tak blijken te zitten. Hup de tuin in, dat vraagt om nader onderzoek! En inderdaad, ik zag ze! Naast de gewone (mannelijke) twijgjes ook hier en daar minieme vrouwelijke rode bloemetjes, nauwelijks een mm groot. Wonderlijk.
Wat leuk dat ik dit nu weer weet!

Vrouwtjestwijgjes, sterk vergroot


mannetjestwijgjes




1 opmerking:

  1. mmm, heb je die echt al gespot in de tuin, of een beetje gebluft :))

    BeantwoordenVerwijderen