vrijdag 11 februari 2011

Laurierblaadjes in de aanbieding!

Schitterend weer vandaag, zelfs al de eerste madelief gespot!
Echt tijd voor een uitgebreid rondje in de tuin, om te kijken hoe alles erbij staat. Dikke knoppen overal, maar ook veel waterloten, dus snoeiwerk... met als gevolg een flinke verjongingskuur voor een aantal struiken. Mijn vader zou zeggen: je kunt je pet er weer dóór gooien, wat overigens een goede leidraad is voor het snoeien van fruitbomen.


Het is net zoals met het maken van een schilderij, een kunst om op het goede moment te stoppen. Eenmaal aan het snoeien krijg ik zo de geest en die struik geeft natuurlijk geen kik. Afijn, lekker uitgedund.
Toen ik even later de oude holle rabarber'buizen' - ooit een enorm grote doorgeschoten bloemstengel - aan het opruimen was zag ik plots in mijn ooghoek dat onze metershoge laurierboom achter de gîte voor de helft geknakt was en in de heg 'hing'. Schrik! Wat is daar aan de hand? Kennelijk is hij in de afgelopen weken door de wind geveld. We zijn meteen in actie gekomen en hebben zijn ongelukkige helft goed afgezaagd, want een scheurwond kan de boom vellen. Door het afzagen en verzagen kwam een heel sterke lauriergeur vrij, héérlijk! We hebben - met dank aan de boom - nu voor 500 jaar laurierblaadjes voor in de stoofpotjes en een paar daagjes haardvuur. Waar ik nieuwsgierig naar ben is of dat hout bij het stoken nu ook zo lekker gaat ruiken? Maar dat weten we pas volgend jaar als het droog genoeg is ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten